Parti Keadilan Rakyat Bahagian Ampang

Monday, December 11, 2006

Dr Rozaidah & Auratnya!

Hampir semua pengundi Parlimen Ampang tahu bahawa mereka diwakili seorang doktor pergigian wanita bernama Dr Rozaidah dan ramai juga yang tahu bahawa Dr. Rozaidah ini walaupun mangaku beragama Islam namun beliau masih tidak mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam.Ini jelas kerana dalam kesemua majlis yang beliau hadiri beliau tidak menutup aurat rambutnya dengan sempurna melainkan hanya berselendang sahaja dalam majlis-majlis tertentu yang menampakkan juntaian rambutnya yang diwarnakan.
Mungkin menurut pandangan beliau bahawa hal menutup aurat ini merupakan pilihan individu dan kemungkinan besar beliau juga menganggap hal ini sebagai hak asasi manusia.Tidak mengapalah jika pandangan itu bersifat peribadi beliau sendiri dan tidak mempengaruhi orang awam.
Beliau yang juga merupakan pengerusi "Parliamentary Gender Causcus" mengeluarkan komen dengan begitu ghairah menyatakan bahawa:
Its an individuals right to wear what he or she wants
Kata beliau peraturan ini adalah satu peraturan yang datangnya dari mereka yang berfikiran sempit.Sebagai seorang Islam saya tidak dapat menerima kenyataan ini dan saya tidak pasti apakah para pengundi Melayu Islam di Ampang boleh menerimanya. Tak mengapalah kalau kita tidak bersetuju dengan kerajaan PAS di Kelantan tetapi jangan sampai mengeluarkan kenyataan yang jelas bertentangan dengan agama yang kita anuti. Ini bukan ciptaan PAS! Islam memang memberi hak kepada para penganutnya tetapi hak tadi tertakluk kepada apa yang diizinkan oleh Allah dan Rasul Nya saw. Jika kerana kekurangan ilmu atau iman yang nipis maka kita bersikap tidak mahu menerima sesuatu peraturan itu, maka kita tanggunglah implikasinya, tetapi jangan pula sampai kita menafikan peraturan itu dan mengisytiharkannya pula kepada masyarakat.Bagi yang patuh Alhmadulillah, tetapi bagi yang enggan atas apa sahaja alasan, jangan pula sampai menghina atau menolak perintah itu.Dr Rozaidah adalah satu contoh wanita Melayu/Islam yang enggan mematuhi peraturan ini dan memilih untuk ridicule atau memperlekehkannya pula. Kalau beliau bercakap berkenaan RIGHTS mengapa beliau perlu menutup aurat jika bersolat atau menunaikan umrah atau Haji. Terus sahaja berpakaian biasa, its your right after all!Mudah-mudahan Allah swt melindungi kita dari pemimpin yang seumpama ini, bangkit dan sedarlah wahai orang Ampang sekalian.Mungkin Dr. Rozaidah boleh mengikut contoh Dr. Siti mariah Mahmud dalam berpakaian.

1 Comments:

Post a Comment

<< Home